Sunday 19 June 2011

Selamat Hari Bapa

Sambutan hari bapa sedunia adalah berbeza di setiap dunia. Di Malaysia sambutan hari bapa bagi tahun ini adalah pada 19 Jun 2011. Justeru itu, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari bapa kepada semua jiran yang bergelar bapa. Bapa seharusnya memainkan peranan dalam membentuk generasi yang cemerlang di dunia dan akhirat.

Hadith Nabi SAW mengenai ibu bapa :
“ Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya : “ Saya telah bertanya kepada Nabi SAW : “ Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah ? ” Baginda menjawab : “ Sembahyang dalam waktunya. ” Beliau bertanya lagi : “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Kemudian berbakti kepada ibubapa. ” Beliau bertanya lagi: “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Berjihad di jalan Allah. ” Beliau berkata lagi: “ Baginda SAW telah berbicara kepada saya tentang semua itu. Seandainya saya meminta Baginda SAW menambah lagi, pasti Baginda SAW menambah untuk saya. ” [Hadis riwayat Bukhari]

No comments:

Post a Comment